Italům můžeme nabídku v pozemní digitální TV jen tiše závidět

23. 08. 2009 8:50:30
V srpnu se mi poprvé podařilo zavítat do Francie. Jako redaktor serveru DigiZone.cz a lovec digitálních signálů jsem byl velmi zvědav na to, zda se v DVB-T něco zajímavého objeví. Nehrálo nic, za to mi velmi štědře nadělil opět italský éter.

Francie bez úspěchu

Na dovolenou do Francie jsem se velmi těšil, protože to bylo vůbec poprvé, co jsem do této země zavítal. Kromě toho, že se mi podařilo zkompletovat konečně všechny alpské země, byl jsem zvědavý především na to, co nabídne místní televizní éter. Francie je ale z pohledu příjmu TV pro českého diváka problematická. Nevysílá se zde totiž v obrazové normě PAL jako ve většině zemí Evropy, ale v tzv. SECAMU. Proto jsem předpokládal, že příjem televize bude v této zemi problém.

S sebou jsem si vzal přenosný sedmipalcový televizor Sencor a USB tuner Aver Volar Black HD. Jak se však ukázalo, obojí mi bylo ve Francii úplně k ničemu. Analog se mi nepovedlo sledovat z již popsaného důvodu. Televize určená pro PAL si zkrátka s normou SECAM neporadila. Co se DVB-T týká, to by sice ve Francii bylo možné sledovat, ovšem v oblasti, ve které jsme pobývali, ještě nebylo pokrytí tímto signálem. S ukončením analogového vysílání se zde navíc počítá až v poslední fázi.

Pokud by se někdo chtěl seznámit s tím, co je ve Francii možné v pozemních digitálních sítích sledovat, ideální je např. stránka www.csa.fr , jak jsem však již napsal, nemůžu s tímto druhem příjmu v dané oblasti přinést konkrétní zkušenosti, takže se mu raději vyhnu. Zkoušel jsem lovit digitální signály také ve výšce zhruba tři tisíce m.n.m. s výhledem na Mont Blanc, ale ani zde se mi to nepodařilo. Od jednoho ze spolucestujících na zájezdu jsem se mimochodem dozvěděl, že posílám maily. :-)



V rakouském Bregenzu hrály také dva multiplexy ze sousedního Německa. Foto: autor

Itálie dávala opět bohatě

Jelikož jsem počítal s tím, že ve Francii mít s lovením digitálních signálů úspěch nebudu, o to více jsem se těšil na noční cestu z Česka i do něj. Projížděli jsme totiž hned několika státy, které slibovaly příjem digitálních signálů. Německo a Rakousko mě příliš nezajímalo, protože jde o lokality, které už znám z různých výletů po sousedních zemích, ale stěžejní pro mě byla oblast Švýcarska, Lichtenštejnska a především Itálie, kde mě lákala hlavně města Miláno a Turín.

Při cestě z Česka se mi ve Švýcarsku digitální signály zachytit nepodařilo. Ladil jsem totiž naslepo, tedy bez mapy a navigaci jsem použil pouze nedaleko Carassa , kde jsem na digitální signál nenarazil. Navíc, používáte-li notebook, musíte neustále myslet na to, že vydrží pouze omezenou dobu - v mém případě nějaké dvě až tři hodiny. Na cestě do Itálie jsem tedy pak raději pustil MP3 z mobilu a poměrně obstojně se zpěvačce Beyonce mě podařilo na několik desítek minut uložit do klidového stavu.

Tato skutečnost mě však málem připravila o potěšení z milánského éteru, protože když jsem najednou otevřel oči a podíval se přes mobil na Google Maps, zjistil jsem, že projíždíme právě okolo tohoto italského města. Téměř všichni v autobuse byli naštěstí uloženi do hlubokého (?) spánku, takže jsem s notebookem mohl operovat poměrně bez problémů. Počkal jsem si, až dojedeme k mýtným bránám a spustil ladění. Pro příjem totiž bylo nejlepší spustit ladění za klidového stavu.



Italská verze hudebního kanálu MTV zachycená v Miláně. Foto: autor

Milano

Pokud bych měl být konkrétnější, nacházeli jsme se v oblasti, k níž přiléhají lokality Rho, Terrazano a Mazzo. Při pohledu do mapy je tedy jasné, že jsme vlastně Milano pouze objeli a do samotného města (ne-li centra) jsme se vůbec nedostali. Navíc k tomu nebyl důvod. Mé nadšení pro věc navíc určitě nikdo v autobuse nesdílel a další kroky tedy měly vést po dálnici A4 směrem na Turín. Počet multiplexů, který se tedy v dané lokalitě objevil, nemusel být, co se Milána týká, konečný.

Italům je jejich DVB-T možné bezesporu závidět. Pokud by taková nabídka, jaká je v pozemních digitálních sítích u nich, byla i u nás, rozhodně si tolik lidí nepořizuje satelit, ve větších lokalitách případně kabel nebo IPTV. Konkrétně v Miláně se mi podařilo u mýtných bran zachytit celkem šest digitálních sítí. Jen pro info, Praha má tři. Některé multiplexy jsem již znal z předchozí návštěvy Itálie, např. veřejnoprávní multiplex RAI s kanály RAI 1 - 4 nebo síť Calcio. Některé byly ale naprosto nové.

Na vlastní oči jsem se přesvědčil, že Miláňané mohou sledovat volně italskou mutaci hudebního kanálu MTV, ten je ostatně tímto způsobem šířen i na satelitu, nekódovaně mají k dispozici i dvě sportovní komerční stanice Sport Italia a Sport Italia 24. Z nabídky kanálů jsem tu byl doslova omámen, protože celkově se podařilo napočítat, věřte, nebo ne, na 62 stanic. Ne všechny jsou ovšem v jednu chvíli aktivní. Jedná se i o různé přenosové kanály apod.


Náhodný výběr stanic, které se podařilo zachytit v Turíně. Právě běží vysílání RTL 102.5 TV. Foto: autor

Turín

Toto město bylo na trase Praha - Briançon dalším, kde jsem se chtěl obeznámit s nabídkou pozemní digitální televize. Protože však baterka po už téměř tisícikilometrové cestě nevydržela, musel jsem se věnovat místnímu éteru až při návratu do České republiky. Turín byl městem, které mě svou nabídkou oslnilo ještě více než Miláno. Jeho nabídka totiž čítala ještě více sítí. Podařilo se zde zachytit celkem devět multiplexů, tedy ještě o tři více než v již zmiňovaném městě.

A zde už byla nabídka programů, které je možné jmenovat, skutečně bohatá. Zatímco Češi mohou (ale nemusí) truchlit po odchodu hudební televize Óčko z terestrické digitální sítě, Italové v Turíně si mohou vybrat ke sledování hned několik takto laděných stanic. Kromě MTV Italia, které bylo možné vidět i v Miláně, jde např. o kanál RTL 102.5 TV, který je televizní obdobou stejnojmenné populární rozhlasové stanice. All Music pak může zase připomínat italskou obdobu našeho Óčka.

Protože ani v okolí Turína jsme se nemohli příliš zdržovat, směřovali jsme pak dále po dálnici A4 směrem na Milano, nezbývalo než opět naladit kanály pomocí automatického scanování. Bohužel tak nebylo možné prostudovat některé pozice, které by mě určitě zajímaly. Jak se mi podařilo zjistit, na frekvenci 834 MHz se objevily pozice RAI 1 HD a RAI HD Test 2 + RAI HD Test 3. Pravděpodobně šlo tedy o vysílání italské veřejnoprávní TV ve vysokém rozlišení. Sami však uznáte, že při naladění 84 pozic je tohle zkrátka nerealizovatelné.



Druhý program Radiotelevisione svizzera di lingua italiana (RSI), vysílání švýcarské televize pro italsky hovořící oblast. Foto: autor

Cesta nazpět

Kromě Turína a Milana už cesta nazpět nebyla příliš zajímavá a navíc baterka v notebooku vytížením z naladění multiplexů v obou městech směřovala čím dál tím více k nižším hodnotám. Rozhodl jsem se proto, že zkusím ještě jednou štěstí ve Švýcarsku a tentokrát se zadařilo, např. u města Lugano. Jak se mi podařilo zjistit, údaje na stránkách SRG SSR, tamního provozovatele veřejnoprávního vysílání, nejsou aktuální, jelikož v síti nevysílal kanál SF info, jehož signál je volně dostupný na satelitu Hotbird.

Švýcarsko je však bezesporu z pohledu televizního éteru velmi zajímavé. Přesto, že zde vysílá pouze jeden digitální multiplex, Češi tedy mohou být rádi alespoň za ty tři, jehož obsah je složen podle toho, pro jakou vysílá oblast. V německy hovořící části zde tedy vysílají kanály SF1 a SF2 v němčině a dále TSR 1 ve francouzštině a RSI 1 v italštině. Stejné složení je i u rétorománské oblasti, kdežto třeba ve francouzsky hovořící je kanál SF2 nahrazen programem TSR 2 (franc.) a v italské RSI 2 (italsky).

Autor: Lukáš Polák | neděle 23.8.2009 8:50 | karma článku: 19.60 | přečteno: 2453x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Věda

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (3) - přírodní červená

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

28.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 8.79 | Přečteno: 88 | Diskuse

Zdenek Slanina

Problém co začal už Arrhenius: Kysličník uhličitý a doba ledová - a teď i sopečné aktivity

Už S. Arrhenius řešil vztah obsahu CO2 v atmosféře i k době ledové. Tehdy hlavně ukázal, že jeho navyšování v atmosféře povede k nárůstu její teploty. Nyní výzkumy z univerzity v Sydney ukazují na roli sopek v nástupu ochlazování.

26.3.2024 v 5:22 | Karma článku: 23.31 | Přečteno: 505 |

Martin Tuma

Berte Viagru, dokud si na to vzpomenete

Rozsáhlá studie odhalila významné snížení výskytu Alzheimerovi nemoci u pravidelkných uživatelů Viagry

25.3.2024 v 14:17 | Karma článku: 13.60 | Přečteno: 303 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (2) - průmyslová žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními nebo umělými barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? (délka blogu 3 min.)

25.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 14.14 | Přečteno: 185 | Diskuse

Dana Tenzler

Barvy v kuchyni (1) - přírodní žlutá

Blíží se Velikonoce. Napadlo vás někdy, čím se vlastně barví velikonoční vajíčka? Jakými přírodními barvivy se dá jídlo barvit dnes a jak tomu bylo v minulosti? První díl seriálu o barvách.

21.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 18.09 | Přečteno: 287 | Diskuse
Počet článků 75 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2358
Lukáš Polák je redaktorem serveru DigiZone.cz se specializací na satelit. Zajímá se o oblast pozemní digitální televize a DVB-S (digitální satelitní televize). Vystudoval Střední průmyslovou školu sdělovací techniky, a poté Vyšší odbornou školu publicistiky, kde si jako téma absolventské práce vybral rozhlasovou stanici chybějící na českém trhu. Dlouhodobě se zajímá o médiální scénu u nás i v zahraničí, je také aktivním členem Československého DX klubu. Dříve spolupracoval např. se servery satCentrum a RadioTV nebo časopisem Home Cinema.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...